Animal Dog Profile

Collie, Tentang Baka Anjing Anda

Pengenalan

Collie adalah penggembala berbadan besar tetapi agak langsing yang berdiri antara 56 hingga 66 cm. Baka anjing ini mempunyai salah satu kot bulu yang paling mengagumkan dalam kalangan anjing berbulu panjang lain. Kot bulu yang lembut dan halus amat menawan untuk dilihat. Warna kot bulu yang ada pada baka ini adalah berwarna sable dan putih, tiga – warna, kelabu merle, atau putih. Peminat baka Collie amat bangga dengan penampilannya yang unik ini.

Collie juga terkenal dalam kalangan kanak – kanak dan menjadi haiwan peliharaan keluarga yang terbaik. Anjing berbulu panjang ini amat suka bermain dan perlu lakukan aktiviti fizikal secara berkala. Dengan latihan yang baik, ia boleh belajar dengan cepat.

Sejarah

Collie berasal dari Highlands, Scotland, di mana kebanyakannya digunakan untuk menggembala biri – biri dan juga sebagai anjing peladang. Mengikut sejarah, baka ini dibawa oleh orang Rom ke Scotland sejak abad ke-1. Collie seperti yang kita ketahui hari ini, adalah sama seperti nenek moyangnya pada awal tahun 1800-an.

Ratu Victoria, adalah seorang pencinta haiwan lebih – lebih lagi pada seekor anjing yang berani. Populariti baka ini melonjak naik sehingga menjadi terkenal. Ratu Victoria berjumpa dengan baka ini setelah melakukan lawatan ke Highland, Scotland pada tahun 1860-an. Apa sahaja yang disukai oleh ratu, rakyatnya juga turut suka, ini termasuklah pekerja istana, dan rakyat Britain. Mereka mula pelihara Collie sebagai haiwan peliharaan.

Collie dikenali oleh khalayak ramai dengan watak Lassie, anjing yang periang, peneman yang setia dan juga seekor anjing pahlawan. Watak Lassie diterbitkan pada tahun 1940 dengan buku pertama, Lassie Come – Home, yang ditulis oleh pengarang Inggeris Eric Knight. Siri buku Lassie telah mengilham filem pada tahun 1940-an dan juga siri televisyen yang berjalan dari 1954 hingga 1973.

Walaupun Lassie adalah watak fiksyen, baka Collie sebenarnya memiliki banyak sifat yang dapat menarik perhatian pencinta anjing.

Penampilan

collie

Collies adalah baka bersaiz sederhana yang terkenal dengan wajahnya yang panjang, kurus, berbentuk baji dan berbulu panjang. Mereka kelihatan seperti berlari semula jadi dengan anggun di trotoar seperti yang mereka jalankan melalui heather. Koli lelaki sedikit lebih besar, berat 30 hingga 38 kg dan setinggi 60 hingga 66 cm pada bahu, sementara seekor betina mempunyai berat 25 hingga 32 kg dan biasanya tinggi daripada 56 hingga 60 cm.

Collies mempunyai mata berbentuk badam yang terang dan gelap Apabila berjaga-jaga, kira-kira tiga perempat telinga mereka terangkat dan kira-kira satu perempat hujung telinga ke depan, memberi mereka pandangan yang agak ingin tahu.

Anda mungkin paling biasa dengan Collie “Lassie” berambut panjang, tetapi sebenarnya terdapat dua jenis baka. Collie kasar yang mempunyai kot bulu yang panjang dan lurus. Bulu panjang itu memberi penampilan yang menakjubkan untuk melindungi dirinya daripada cuaca sejuk. Ia mempunyai lapisan atas yang kasar manakala lapisan dalam yang lembut untuk melindungi mereka dan membuatnya tetap hangat,

Seterusnya adalah Collie lembut yang dibiakkan khas untuk membantu membawa haiwan ternakan ke pasar dan tidak memerlukan bulu yang panjang untuk lindungi mereka dari cuaca sejuk di bukit tinggi. Tambahan pula, kot bulu yang pendek juga lebih senang dijaga.

Kedua – dua jenis ini gugur secara bermusim, tetapi jika anda inginkan yang penjagaan yang mudah, anda disarankan mengambil Collie lembut kerana walaupun semua lapisan gugur, bulunya tetap pendek dan senang untuk dijaga.

Kedua-dua jenis baka ini datang dalam empat warna iaitu sable dan putih adalah warna terkenal daripada warna mahogany dengan tanda warna putih di dada, kaki, dan ekor. Selain itu, tiga – warna kebanyakannya berwarna hitam dengan tanda putih yang serupa, ditambah beberapa warna gelap. Kelabu merle pula berwarna kelabu, hitam dan putih. Warna yang terakhir adalah warna putih dengan beberapa tanda sable, tri-warna, atau perak merle. Dibawah adalah ringkasan bagi penampilan baka Collie ini:

  • Berat: 25 – 38 kg
  • Hayat: 12 – 14 tahun
  • Bulu gugur: Banyak
  • Jenis bulu: Bergantung pada jenis baka
  • Kot bulu: Panjang
  • Warna bulu: Coklat terang, hitam, kelabu, perak dan putih serta bercorakkan dua – warna, tiga – warna, sable dan merle.

Sikap dan Perangai

collie

Collie terkenal dengan perangai yang lembut, suka bermain, dan setia. Oleh kerana baka ini dibiak khusus untuk menjadi pengasuh, ia adalah pilihan anjing peliharaan yang terbaik untuk keluarga. Penternak asal baka ini, jelasnya, memilih anjing yang tidak sabar dan senang ditawar. “Fokus mereka adalah pada orang – mereka mencintai orang-orang mereka.” Bercakap dari pengalaman peribadi, Caldwell menjelaskan bahawa koloni akan secara intuitif mengetahui bagaimana untuk menjadi lebih lembut dengan ahli keluarga anda yang lebih lemah.

Suzy Royds, penternak Collie dengan pengalaman lebih dari 30 tahun memberitahu yang anjing berbulu panjang ini akan memberi anda suatu pandangan mata yang menunjukkan yang mereka mahu perhatian anda dan ingin berkawan dengan anda. Selain itu, anda juga akan mempunyai masa yang senang untuk melatihnya. Tambahan lagi, anjing ini hebat dengan menjaga anak – anak kecil dan mudah bergaul dengan binatang peliharaan lain.

Walaupun ia baik dengan orang yang tidak dikenali semasa anda membawanya berjalan, ia tetap akan melindungi anda daripada bahaya. Baka Collie jarang menyalak. Ia hanya akan menyalak apabila ia bosan duduk rumah tanpa ada aktiviti atau apabila ada orang yang tidak dikenali ingin menceroboh rumah. Anda perlu membawanya ke taman anjing setiap hari untuk sejam baginya mendapat keseronokan yang ia perlukan. Dibawah adalah ringkasan bagi sikap dan perangai baka ini:

  • Perangai: Peramah, lemah – lembut dan mesra
  • Kepintaran: Tinggi
  • Aktif: Sederhana
  • Vokal: Rendah, hanya bila perlu

Penjagaan dan Rawatan

Seperti kebanyakan baka anjing yang sejati, Collie juga cenderung untuk mengalami masalah kesihatan genetik. Walaupun mereka umumnya dianggap sebagai baka yang sihat dan tahan lasak, terdapat beberapa penyakit yang perlu anda tahu seperti:

  • Anomali mata
  • Atrofi retina progresif
  • Pelebaran gastrik-volvulus
  • Mutasi gen MDR1 – menyebabkan alergik terhadap ubat-ubatan tertentu

Jika anda terhibur dengan artikel tentang baka anjing ini. Anda boleh tekan disini untuk mengetahui lebih lanjut tentang haiwan lain dan fakta kehidupannya yang menarik.

Artikel lain: Norwegian Elkhound, Cardigan Welsh Corgi, Rottweiler, Anjing Beagle,